دلیل عدم وجود بازی های انحصاری در زمان عرضه Xbox Series X
شرکت مایکروسافت (Microsoft) بالاخره توانست با رونمایی از کنسول بازی Xbox Series X از رقیب خود یعنی شرکت سونی سبقت بگیرد. در این میان رئیس استودیو بازی سازی ایکس باکس، مت بوتی اعلام کرد که بازی های انحصاری که برای کنسول Xbox Series X ساخته شده است تا یک سال یا بیشتر از آن قرار نیست منتشر شده و به بازار عرضه شود. بنابراین اکثر افراد بر این باورند که این سیاست مایکروسافت نسبت به سونی سیاستی اشتباه است زیرا شرکت سونی اعلام کرده است که بر روی بازی های انحصاری پلی استیشن 5 تمرکز بیشتری دارد.
در توضیح این سیاست، رئیس ایکس باکس، فیل اسپنسر برای توجیه این سیاست و طی مصاحبه ای اعلام کرده است که دلیل چنین تصمیمی به خاطر بازیکنان و برای قرار دادن آن ها در مرکز توجه بوده است و ربطی به نمایش کنسول جدید ندارد. او همچنین گفته است که یکی از ویژگی های کار در مایکروسافت، تعامل نزدیک با توسعه دهندگان و توسعه بازی ها برای PC بوده است و اینکه چه بازی هایی برای آن تا چند سال آینده ارائه می شود. او در ادامه گفت برای اجرای بهترین بازی ها در انواع پلتفرم ها نیاز به سخت افزار قدرتمندی است با این وجود این بازی ها در PC های قدیمی تر با سخت افزار ضعیف تر نیز قابل اجرا هستند. از طرفی موتورهای بازی سازی و امکاناتی که در اختیار بازی سازان قرار دارد به گونه ای است که می توانند از تمام قدرت سخت افزارهایشان استفاده کنند.
او همچنین بیان کرد هنگامی که در حال برنامه ریزی سیاست های ایکس باکس سری ایکس بودیم این موضوع را نیز مورد توجه قرار دادیم و تلاش کردیم تا کنسول بازی بسازیم تا تمام کاربران از ویژگی ها و امکانات آن راضی باشند و همچنین بازی سازان بتوانند بهترین بازی های خود را ارائه دهند. ما می خواهیم تا رابطه نزدیک و صمیمانه ای با توسعه دهندگان داشته باشیم و سبک و سنگین کردن این سیاست بخشی از کار ما است.
وی در ادامه توضیح می دهد که ما نمی خواهیم تا افکار و عقاید خود را به سازندگان بازی تحمیل کنیم اما باید این نکته را در نظر داشت که اکثر گیمرها به دلیل اینکه تمایل دارند که بازی های خود را بدون در نظر گرفتن نوع کنسول بازی، با دوستانشان به اشتراک بگذارند و توسعه دهندگان نیز می خواهد تا بهترین تکنولوژی را برای ساخت بازی ها مورد استفاده قرار دهند بنابراین ما برنامه ای را طراحی کردیم تا همه کاربران بتوانند این بازی ها را در کنسول های خود مورد استفاده قرار دهند و از آن رضایت داشته باشند.
سیاست سازندگان بازی ها در قبال ظرفیت کنسول های ضعیف تر
سازندگان بازی هایی از جمله Halo Infinite برای اینکه بتوانند از ظرفیت کنسول های ضعیف تر استفاده کنند باید ظرفیت بازی های خود را برای این کنسول ها بهینه کنند و نسخه بهینه شده آن را منتشر کرده و در اختیار کاربران قرار دهند. ولی در هر حال بازی هایی که به همراه عرضه یک کنسول منتشر می شوند نمی توانند از تمام ظرفیت کنسول استفاده کنند بنابراین باید چند سال منتظر ماند تا سازندگان بازی بتوانند کنسول را به خوبی شناسایی کرده و بتوانند بازی را مطابق با آن تولید و یا بروز رسانی کنند.
از این لحاظ می توان گفت که سیاست مایکروسافت برای انتشار بازی ها روی کنسول های ضعیف ایده خوبی می تواند باشد و نرم افزارهایی که روی این کنسول ها مورد استفاده قرار می گیرند نسبت به کنسول جدید Xbox Series X، قطعا سود بیشتری را برای مایکروسافت به همراه خواهد داشت زیرا کنسول های قدیمی تر بیشتر از کنسول Xbox Series X به فروش رسیده اند.
البته این سیاست ممکن است در مواردی به ضرر Xbox Seies X باشد زیرا مایکروسافت بیشتر تمایل به تبلیغات در مورد بازی های انحصاری خود و ویژگی های گرافیکی کنسول Xbox Series X و قدرت سخت افزاری آن دارد. بنابراین باید ببینیم تا تفاوت های سخت افزاری دو نسل تا چه اندازه است و چقدر می تواند روی اجرای این بازی ها و بازی های نسل آینده اثرگذار باشد.
نسل جدید کنسول ایکس باکس به نام Xbox Series X قرار است در تعطیلات کریسمس در اختیار کاربران قرار گیرد و سپس در نمایشگاه E3 2020، مایکروسافت می خواهد در مورد ویژگی ها و بازی های در حال ساخت کنسول Xbox Series X صحبت کند. حال این سوالات مطرح می شود که آیا این سیاست تاثیری روی فروش Xbox Series X خواهد گذاشت؟ آیا عرضه بازی های مایکروسافت روی کنسول های قدیمی کار درستی است؟ آیا با وجود اینکه برای چند سال قرار است بازی های مختلف روی Xbox One نیز اجرا شود خرید کنسول Xbox Series X فایده ای دارد؟ این ها سوالاتی است که در آینده ای نه چندان دور به جواب آن ها خواهیم رسید.