نقد و بررسی

تحلیل و بررسی نمایش بازی های Xbox Series X

ایکس باکس گیم پس یک سرویس موفق ایکس باکس است که نه تنها برای مایکروسافت (Microsoft) اهمیت دارد بلکه این گیم پس در سرتاسر حاشیه و متن آن ها برای برنامه های سال های آتی قرار گرفته است. در واقع اهدافی که ایکس باکس به دنبال آن است با اهداف رقیب خود سونی کاملا متفاوت است. سازندگان بازی های کنسول نسل نهم Xbox Series X در اکثر کنفرانس های خود اعلام کرده اند که از سرویس های ویدئوگیمی که برای کنسول نسل نهم ساخته اند انتظارات متفاوتی دارند. اهداف آن ها به گونه ای است که بیشتر به دنبال گسترده تر کردن برند ایکس باکس و خانواده این پلتفرم هستند تا ارائه دلایلی برای خرید ایکس باکس سری ایکس.

آن ها با ارائه نمایشی مفصل و 10 دقیقه ای از جدیدترین قسمت بازی Halo Infinite در کنفرانس مایکروسافت (به طوری که این نمایش دیگر شامل یک تریلر سینماتیک نمی شود) توانستند به یک انتقاد بزرگ درباره آن پاسخ دهند. زیرا تا قبل از آن و برای نمایش قسمت قبلی، اکثر مخاطبان به این قضیه انتقاد کرده بودند که چرا یک تریلر گیم پلی برای این بازی به نمایش در نیامده بود. بنابراین در شروع این کنفرانس که برای عرضه بازی های Xbox Series X برگزار شده بود، نمایش این بازی به همراه تریلر سینمایی آن مانع از بروز سیلی از انتقادها به ایکس باکس شد. در ادامه و با بیان خلاصه ای از کنفرانس جدید مایکروسافت برای نمایش بازی های جدید Xbox Series X ، به نقاط قوت و ضعف این رویداد پی خواهید برد.

یکی از ژورنالیست های رسانه Gameslndustry.biz با نام کریستوفر دریک، چند ساعت قبل از برگزاری کنفرانس جدید مایکروسافت مقاله ای با عنوان ” جنگ کنسولی به پایان رسیده است” نوشت و در آن به مسئله مهمی پیرامون این موضوع پرداخت. او در این مقاله بیان کرد:

اینطور به نظر می رسد که سازندگان پلی استیشن، ایکس باکس و نینتند، در حال ساخت و تجربه یک بازی باشند اما در واقع آن ها به ترتیب به دنبال کسب تروفی ها، اچیومنت ها و موردی کاملا غیر مرتبط با آن ها هستند. بنابراین در حالی که بازیکنان برای رسیدن به اهداف مختلف خود بازی می کنند، جنگ بر سر موفقیت آن ها بی معنی است زیرا هیچ معیاری برای سنجش میزان موفقیت آن ها وجود ندارد. برای روشن تر شدن موضوع می توان به این مثال رجوع کرد که نمی توان در فوتبال، قدرت بازیکن خط دفاع را بر اساس تعداد گل های زده توسط مهاجم تیم مقایسه کرد.

با وجود اینکه در ظاهر هدف شرکت های سونی و مایکروسافت برای ساخت کنسول های جدید نظیر پلی استیشن 5 و Xbox Series X سرگرم کردن طرفداران و علاقه مندان بازی های ویدئویی است اما در اصل هر کدام هدف متفاوتی را از ساخت این کنسول ها دنبال می کنند به عنوان مثال مایکروسافت می خواهد تعداد مشترک های گیم پس خود را افزایش دهد در حالی که سونی به دنبال بالا بردن میزان فروش کنسول خود است.

این شرکت به میزان بالای فروش محصول قبلی خود یعنی PS4 نسبت به ایکس باکس وان افتخار می کند در حالی که شرکت مایکروسافت معتقد است که PS Now در برابر Xbox Game Pass حرفی برای گفتن ندارد. در نتیجه این دعوا همیشه بین این دو شرکت وجود خواهد داشت به طوری که سونی به میزان بالای فروش بازی های انحصاری و کنسول خود افتخار می کند و مایکروسافت به اعداد و ارقام دیوانه وار گیم پس خود می بالد و کنفرانسی که اخیرا برگزار شد را می توان به عنوان کنفرانسی برای رونمایی از بازی ایکس باکس گیم پس معرفی کرد.

تاکید بر روی الگوهای جدید با زیر پا گذاشتن قوانین سابق

مدت ها قبل از برگزاری کنفرانس معرفی بازی ها، فیل اسپنسر مدیر ایکس باکس اعلام کرده بود که ایکس باکس از 3 قانون اصلی پیروی می کند. اما هنگام ارائه نمایش بازی ها در کنفرانس، هر سه قانون را زیر سوال برد. این سه قانون عبارتند از: عدم تلاش برای داشتن انحصاری های زمانی بیشتر، عدم نمایش بازی های انحصاری جدید در مدت زمان باقی مانده تا عرضه آن ها و معرفی بازی هایی که همزمان برای کامپیوترهای شخصی، ایکس باکس وان و Xbox Series X عرضه می شود. اما رویدادی که برای نمایش بازی های Xbox Series X برگزار شد هر سه این قوانین را نقض کرد.

در این رویداد از بازی هایی نظیر Fable که متعلق به استودیو Play Ground Games است و بازی Everwild متعلق به استودیو Rare و همچنین بازی Avowed مربوط به استودیو آبسیدین رونمایی شد در حالی که این بازی ها خیلی زود معرفی شده اند و طبق گزارش های اعلام شده این بازی ها در نیمه دوم سال 2022 و یا در سال 2023 عرضه می شوند. بازی S.T.A.L.K.E.R 2 نیز که به عنوان محصولی مولتی پلتفرم قرار بود معرفی شود الان به بازی انحصاری زمانی ایکس باکس سری ایکس تبدیل شده است. بازی بعدی که این شرکت به خاطر آن قوانین را نقض کرده بازی Forza Motorsport محصول استودیو ترن 10 است که به احتمال قوی تا پیش از پایان سال 2021 عرضه می شود اما برنامه ای برای انتشار آن روی کنسول ایکس باکس وان وجود ندارد.

avowed game xbox series x

حال سوال اینجاست که چرا رئیس تیم، تمام قوانین و برنامه هایی را که طی چند ماه بر روی آن ها تاکید فراوان کرده بود زیر پا گذاشت؟ برای یافتن جواب این سوال می توان دوباره به گیم پس اشاره کرد. فیل اسپنسر در حساس ترین لحظه کنفرانس اعلام کرد که همه بازی های معرفی شده در این رویداد بدون هیچ گونه هزینه اضافی روی گیم پس، در اختیار کاربران قرار می گیرند. بنابراین مخاطبان با شنیدن این صحبت ها راضی می شوند و با خود فکر می کنند که می توانند مشترک گیم پس شوند و در زمان های گوناگون بازی های متعددی را تجربه کنند بدون اینکه مجبور شوند برخی از قرارداد های انحصاری زمانی را قبول کنند. بنابراین مایکروسافت با این رویکرد به همه نشان داد که می توانند به گیم پس به عنوان یک تعهد بلند مدت نگاه کنند و با خرید اشتراک آن، ماه ها و سال ها، بازی های مختلف را تجربه کنند.

در این رویداد علاوه بر معرفی بازی ها، مایکروسافت نتوانست از معرفی قویترین کنسول خود یعنی Xbox Series X چشم پوشی کند بنابراین هنگام معرفی گیم پلی بازی ها از قدرت گرافیکی پردازنده کنسول خود نیز صحبت کرد. بازی هیلو اینفینیت نیز در هنگام معرفی، در برخی از قسمت ها نظیر آهنگ سازی خوش درخشید در حالی که در زمینه گرافیک کمی ضعیف ظاهر شد. برای به نمایش گذاشتن رزولوشن و فریم ریت Xbox Series X، بازی هایی نظیر Will of the Wisps، Forza Horizon 4 و Sea of Thieves بسیار خوش درخشیدند. در این کنفرانس، مایکروسافت برای اینکه تشخیص سه واژه “انحصاری کامل”،”انحصاری کنسولی” و “انحصاری زمانی” را برای مخاطبان دشوار کند از عبارات پیچیده و سخت استفاده کرد. این گونه حقه ها در سونی نیز استفاده می شود.

این سخنان در نهایت این پیام را به کاربران منتقل کرد که بسته الحاقی بازی The Outer Worlds، بازی Tell Me Why، بخش آنلاین بازی X Crossfire و بازی As Dusk Falls روی گیم پس قرار داده می شوند و می توان آن ها را روی ایکس کلود، کامپیوتر و Xbox Series X و با در اختیار داشتن گیم پس انجام داد.

دنبال کردن هدفمند مجموعه های مولتی پلتفرم و اختصاصی

مایکروسافت در نسل 8 کنسول خود تلاش کرد تا بازی ها را در کشورهایی نظیر ژاپن انجام دهد اما به موفقیت چندان نرسید حال این شرکت برای کنسول نسل 9 خود به دنبال گسترش مجموعه های شناخته شده خود است. ای موضوع به وضوح در عرضه بازی هایی نظیر Tetris Effect: Connected، Phantasy Star Online 2: New Genesis و Warhammer 40,000 Darktide بر روی Xbox Series X کاملا به چشم می خورد. با این وجود ایکس باکس همچنان بر روی داشتن اشتراک گیم پس تاکید دارد و اظهار می کند که در صورت داشتن گیم پس می توان بازی Destiny 2 را نیز با تمام ویژگی هایش و بدون پرداخت هزینه اضافه دریافت کرد.

در حالی که مخاطبان تصور نمی کردند که بازی Destiny 2 بانجی بتواند به عنوان یکی از مهره های مهم سرویس گیم پس قرار گیرد، مایکروسافت توانست با استفاده از آن، گیمرها را تشویق به خرید DLC ها کند تا با بهره برداری حداکثری از آن، نسخه کامل توسط گیم پس در اختیار کاربران قرار گیرد. این دنبال کردن بازی های معروف توسط مایکروسافت در دو بخش دیگر نیز بروز پیدا کرده است یکی از آن ها تلاش برای کسب موفقیت در شرق آسیا به ویژه ژاپن و دیگری نحوه سپردن بازی های جدید به استودیوهای فرست پارتی است.

بنابراین می توان گفت تنها اتفاق جالب در طول کنفرانس مایکروسافت و نمایش پری شوها، رونمایی از بازی Balan Wonderworld توسط اسکوئر انیکس و تایید عرضه بازی دراگون کوئست برای کنسول Xbox Series X بود. آثار ژاپنی که بیشتر برای مخاطبان ژاپنی ساخته شده اما می تواند از این طریق تعداد مخاطبان ایکس باکس سری ایکس را افزایش دهد و به مخاطب ژاپنی این امکان را بدهد که علاوه بر استفاده از بازی های ساخته شده توسط یک شرکت ژاپنی، از بازی های دیگری که مربوط به ایکس باکس است نیز بهره مند شوند.

halo infinite

از سوی دیگر به این دلیل که همه بازی های Xbox Series X از جمله بازی State of Decay 3 متعلق به استودیو آندد لبز، جزء بازی های شناخته شده و مربوط به استودیوهای معروف هستند سبب شده تا مایکروسافت به شدت روی استفاده از آی پی های مهم و استودیوهای بازی سازی معتبر تاکید داشته باشد. زیرا این استودیوها مخاطبان خاص خود را دارند و می توانند به راحتی آن ها را به سمت همراهی با گیم پس هدایت کنند. به عنوان مثال هنگامی که به مخاطب گفته می شود که یک بازی جدید روی یک سرویس اشتراکی عرضه می شود ممکن است آن را زیاد جدی نگیرد و به آن توجه نکند اما هنگامی که به او گفته شود دنباله مجموعه مورد علاقه اش با دریافت یک اشتراک در دسترس قرار می گیرد، قطعا به این سرویس خواهد پیوست.

تاکید روی نمایش های آتی Xbox Series X همزمان با پاسخ به درخواست طرفدارها

در طی این رویداد، بازی های زیادی توسط مایکروسافت به نمایش در آمد اما این شرکت اعلام کرد که هنوز موارد زیادی برای نمایش دادن وجود دارد. این احتمال وجود دارد که در آینده ریبوت بازی پرفکت دارک نیز ارائه شود و از این طریق آی پی های مرده بیشتری زنده شود. با بررسی مدل گرافیکی جذاب نمایش داده شده در این رویداد می توان به این نکته پی برد که ایکس باکس تصمیم دارد که همه بازی ها، پلتفرم ها، استودیوها و کاربرهای خود را عضو یک خانواده جهانی بداند به طوری که Xbox Series X یکی از شهرهای بزرگ آن و ایکس باکس گیم پس پایتخت آن باشد.

اوج تفاوت رونمایی از پلی استیشن 5 با نمایش بازی های Xbox Series X، در نحوه پخش تریلرهای بازی های مستقل است. به طوری که تنها بازی های The Gunk و The Medium شانس بیشتری برای پخش تریلر واقعی در رویداد مایکروسافت را داشتند زیرا قرار بود قدرت SSD را نشان دهند و 15 بازی مستقل دیگر نیز به شکل پیاپی در تریلری مقابل مخاطبان قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا